TIEDOTE 14.2.2013

Sastamala saa kyläasiamiehen ja sote-yritykset omavalvontaportaalin

Joutsenten reitti ry:n hallitus kokoontui 12.2. vuoden ensimmäiseen kokoukseensa Mouhijärven beach volley -areenalla. Hankehakemuksia käsiteltiin kolme, joista kaksi hyväksyttiin ja yksi hylättiin.

Sastamalan kaupungin Kyläasiamieshanke jatkaa suuren liitoskunnan 37 kylän asioiden ajamista ja kylien verkottamista esiselvityshankkeen tulosten pohjalta. Hankkeessa mm. päivitetään kylien kehittämissuunnitelmia, avustetaan netti- ja Facebook-sivujen rakentamisessa ja ylläpidossa, suunnitellaan Sastamalan kylien yhteinen logo, järjestetään maaseutuseminaareja ja kyläkuvakilpailu, kootaan maaseudun yritystarinoita ja tehostetaan kylätalojen käyttöä.
YHTEYSHENKILÖ: Katariina Pylsy, P. 0500 727 741

Hämeenkyröläisen asiantuntijapalveluyrityksen Taijana Oy:n tuotekehityshankkeessa rakennetaan sosiaali- ja terveyspalveluja tarjoaville yrityksille omavalvonnan tueksi internet-portaali. Portaalin on tarkoitus avautua elokuussa 2013.
YHTEYSHENKILÖ: Taija Härkki, P. 0400 432 585

Nyt puollettujen hankkeiden yhteenlasketut kustannukset ovat 49 000 euroa ja julkinen tuki 74 prosenttia. Puoltojen lisäksi hyväksyttiin alustavasti yhdeksän muuta hankeaihiota, joihin ohjelmakauden 2007-13 loput kehittämisvarat kiinnitetään. Avoin hankehaku avataan jälleen uudella ohjelmakaudella 2014-20.

EU-budjetti Suomen maaseudun kehittämisen kannalta myönteinen

Suomen neuvottelustrategia maaseutukehitysvarojen turvaamiseksi onnistui hyvin Brysselissä viime viikolla. Aniharva jäsenmaa sai 600 miljoonan euron “erilliskuorta” maaseudun kehittämiselle. Ratkaisun johdosta tulevan ohjelmakauden varat tulevat säilymään kutakuinkin nykyisen ohjelmakauden tasolla, ja työtä elävän, monialaisen ja tuottavan maaseutumme hyväksi voidaan jatkaa mm. Leader-toimintaryhmissä.