TIEDOTE 14.10.2015

Vastaanottokeskusten maaseutuvaikutukset ja viisi uutta hankepuoltoa

LEADER Joutsenten reitin hallitus kokoontui vuoden viidenteen kokoukseensa Punkalaitumelle tiistaina 13.10. Kokouksen aluksi tutustuttiin Punkalaitumen vastaanottokeskuksen ja Maahanmuuttaja maaseudun arjessa –hankkeen toimintaan.

Apulaisjohtaja Helena Noroila Suomen Punaisen Ristin Punkalaitumen vastaanottokeskuksesta kertoi vastaanottokeskuksia olevan maassa jo 70 – keskukset painottuvat Etelä- ja Länsi-Suomeen, vaikka idässä ja pohjoisessakin on viime aikoina avattu ovia. Keskukset työllistävät suoraan noin 1 300 henkeä. Myös välilliset vaikutukset vastaanottokeskuspaikkakuntien kauppaan ja muihin palveluihin ovat merkittävät. Monet vastaanottokeskukset sijaitsevat maaseudulla, ja kyseessä onkin lähihistoriamme merkittävin uusi valtionhallinnon palveluavaus ja tulonsiirto maaseudun hyväksi. Noroilan arvion mukaan alle puolet tulijoista saa myönteisen turvapaikkapäätöksen. Mm. kotouttamishankkeiden avulla heitä on saatu myös pysymään maaseudun uusina asukkaina.

Hankepuoltoja kansainvälistymiseen, kylätoimintaan ja mikroyritysten uusiin työpaikkoihin

Hallitus käsitteli kuusi uutta hankehakemusta, joista kaikki puollettiin (kaksi ehdollisena – yhden esittely jää seuraavaan tiedotteeseen mikäli ehto toteutuu).

Satafood kehittämisyhdistyksen Luontomatkailu ja lähiruoka –esiselvityksessä rakennetaan yrittäjälähtöinen kansainvälinen kehittämishanke luontomatkailu- ja lähiruokayrittäjyyden edistämiseksi Satakunnassa. Hanke perustuu viime rahoituskauden lähiruokayhteistyöhön neljän EU-maan kanssa ja sen tavoitteena on tunnistaa ja siirtää parhaita käytäntöjä maiden välillä. Toteutuakseen hanke vaatii vähintään yhden toisen Satakunnan Leader-ryhmän hyväksynnän.
YHTEYSHENKILÖ: Jari Lehmusvaara, P. 050 556 6519

Jumesniemen seudun kyläyhdistys ry:n investointihankkeessa parannetaan yhdistyksen omistukseen päätyneen koulun ja ryhmäperhepäiväkodin piha-alueen turvallisuutta valaistuksella sekä aitaamalla pienten lasten leikkialue.
YHTEYSHENKILÖ: Jaana Kärkimaa, P. 040 595 9071

Sastamalan Kärppälässä toimiva Pirkanmaan Alumiinirakenne Ky investoi uuteen CNC-työstökeskukseen. Konehankinta nopeuttaa ja luo joustavuutta alumiiniprofiilin työstämiseen. Hankinnan tavoittena on lisätä liikevaihtoa kolmanneksella ja luoda yksi uusi työpaikka nykyisten kolmen lisäksi.
YHTEYSHENKILÖ: Ritva Vormisto, P. 050 556 8786

Sastamalan Kiikoisissa toimivan Tmi Kaiho-putiikin kokeiluhankkeessa suunnitellaan pellavaan perustuva vaatemallisto täydentämään yrityksen pellavatuotesarjaa. Nuoren naisyrittäjän tavoitteena on oman itsensä työllistäminen ja kolmantena vuonna ensimmäisen vieraan työntekijän palkkaaminen.
YHTEYSHENKILÖ: Suvi Holmström, P. 040 913 5075

Hämeenkyrön Kyröskoskella suhaavan laulavan taksikuskin Jarmo Kangasmäen investointihankkeessa hankintalistalla ovat sähkökitara sekä ääni- ja valolaitteet. Niiden avulla ViihdeKangasmäki tmi pystyy palvelemaan entistä vaativampia asiakkaita ja yleisöjä, esim. kesäteattereita ja muita tapahtumatuottajia. Investointi tähtää yritystoiminnan kannattavuuden parantamiseen ja liikevaihdon tuplaamiseen.
YHTEYSHENKILÖ: Jarmo Kangasmäki, P. 050 5186 157

Nyt puollettujen hankkeiden yhteenlasketut kustannukset ovat 161 000 euroa, josta julkisen tuen osuus on 30 prosenttia. Joutsenten reitin hankkeiden kokonaismäärä nousi 54:ään. Rahoituskehyksessä mennään jo vuoden 2016 puolella, josta on kiinnitetty 40 prosenttia. Pirkanmaan ELY-keskus alkaa tehdä hankkeille viranomaispäätöksiä joulukuussa. Joutsenten reitin hallitus käsittelee hankehakemuksia seuraavan kerran 1.12., johon kokoukseen tulevien hakemusten jättämisen takaraja on 20.11.